Prodeje Prosecca dál rostou
15. srpen 2023 České nápoje komentáře (0) 450 xProsecco oslovuje lidi po celém světě a rekordní úspěch slaví i v Česku, kde jeho prodeje rostou nepřetržitě již sedmou sezónu. V roce 2022 se k nám podle údajů italského sdružení výrobců prosecca dovezlo téměř 10 milionů lahví, což je o 9,6 % více než v roce 2021.
Z koktejlů tahounem kategorie
Prosecco, které se mimo jiné proslavilo jako jedna ze složek koktejlů typu Spritz, v posledních letech láme prodejní rekordy a je leaderem mezi šumivými víny. Mezi roky 2013 a 2022 vzrostly celosvětové prodeje (mimo Itálii) z 155 milionů[1] na 563 milionů lahví, což představuje nárůst 263 %. Vloni se mimochodem prodalo na světě prosecca prakticky stejně jako francouzského Champagne a španělské Cavy dohromady.
Prosecco se vyrábí ve variantách spumante, frizzante a okrajově jako nešumivé (tiché) tranquillo. Globální jedničkou je šumivé spumante, které tvoří téměř 90 % prodejů. Charakteristické je vyšším a déletrvajícím perlením, tlakem v láhvi nejméně 3 bary a korkovým uzávěrem ve tvaru hříbku. V této variantě se vyrábí prosecca nejvyšší kvality. Zbylých 10 % prodejů připadá na frizzante, jednodušší perlivé víno s tlakem v láhvi do 2,5 baru, mírnějším perlením a šroubovacím uzávěrem.
Prosecco a Češi
V Česku roste obliba prosecca nepřetržitě od roku 2016. V roce 2022 prodeje překročily 9,8 milionu lahví, což je čtyřnásobek stavu z roku 2016. Loňským výsledkem se Česko umístilo na 12. příčce v žebříčku zemí dovážejících prosecco. Na rozdíl od globálního trendu u nás ale výrazně převažuje spotřeba perlivého frizzante nad šumivým spumante.
Pokračující zájem o prosecco zaznamenala i značka Mionetto Prosecco, jejíž prodeje vzrostly meziročně v letech 2021 a 2022 o 24 % na více než 1,5 milionu lahví. „K růstu celé kategorie prosecca přispěla dlouho očekávaná růžová varianta, která si okamžitě získala pozornost spotřebitelů. Poslední roky dál narůstá trend nákupu lahví domů, v poslední době také v menších 200 mililitrových baleních," vysvětlil manažer značky Mionetto Prosecco pro Českou republiku Marek Žižkovský.
Průvodce šumivými víny ve světě
Na trhu je celá řada šumivých vín, každé s jinými charakteristikami a původem. Zjistěte, čím se odlišují a co je pro ně typické.
Prosecco – proslulé italské šumivé víno se vyznačuje lehkostí a svěžestí. Má nekomplikovanou chuť s ovocnými tóny, díky které se snadno páruje s pokrmy a spíše nižším obsahem alkoholu okolo 11 %. Vyrábí se z moštové odrůdy Glera (doplněné o maximálně 15 % dalších povolených odrůd) metodou Charmat, tedy zráním v tlakových tancích. Aby mohlo být víno nazýváno proseccem, musí pocházet z konkrétních lokalit Veneto (Benátsko) a Friuli Venezia Giulia na severu Itálie, kde se zároveň pěstují hrozny pro jeho výrobu. Další zákonnou podmínkou je prodej prosecca v lahvích. Mezinárodní den prosecca se slaví 13. srpna.
Asti Spumante – další italské šumivé víno je vyrobeno z odrůdy hroznů Moscato Bianco a vyznačuje se tóny akácie, broskve, pomerančové květy a medem. Výroba probíhá jako u prosecca metodou Charmat, s tím rozdílem, že víno prochází jen prvotním kvašením. Výsledkem tohoto procesu je sladší víno s jemným perlením a nižším procentem alkoholu. Asti se vyrábí na jihovýchodě regionu Piemont v Itálii, většinou v okolí měst Alba a Asti.
Sekt – sekt je jiný název pro jakostní šumivé víno užívaného ve střední Evropě a nejoblíbenější variantou „bublin“ v České republice. Zde má prim značka Bohemia Sekt ze Starého Plzence. Sekt se vyznačuje příjemnou chutí a vyšším perlením, které je dáno tlakem v lahvi nejméně 3,5 baru. Může být vyráběn metodou Charmat s dobou zrání 6 měsíců nebo tradiční metodou s druhotným kvašením v lahvi s dobou zrání 9 měsíců.
Champagne – prolomilo formu tradičního vinařství a bylo prvním šumivým vínem na světě. Veškeré Champagne je vyrobeno tradiční metodou, nazývanou proto jako „šampaňská metoda“, s dobou zrání v lahvi nejméně 15 měsíců. Výroba je povolena ze 3 možných odrůd, a to Chardonnay, Pinot Noir (Rulandské modré) či Pinot Meunier (Mlynářka), jako doplňující jsou schválené ještě další. Šampaňské se dále dělí na druh Vintage Champagne, kdy musí všechny hrozny pocházet ze stejné sklizně a Non-Vintage Champagne, kdy mohou být hrozny směsí z různých sklizní. Smí se vyrábět pouze ve stejnojmenné oblasti Champagne ve Francii.
Crémant – druhé nejznámější francouzské šumivé víno, které lze vyrábět v 8 různých regionech, například v Alsasku, Burgundsku nebo na Loiře. Všech 8 apelací podléhá společným pravidlům, například povinnosti ruční sklizně hroznů, výroby tradiční metodou zrání v lahvi a délce zrání minimálně 9 měsíců v lahvi a následně 3 měsíci zrání před uvedení na trh.
Cava – španělské šumivé víno s ovocnou chutí je vyráběno, stejně jako šampaňské, tradiční metodou s druhotným kvašením v lahvi. Zrát musí nejméně 9 měsíců. Cava se smí vyrábět ve variantě bílé a rosé, a to výhradně v zákonem vymezených oblastech Pened?s (zde vzniká přes 90 % produkce), Valencie, Aragon, Extremadura, La Rioja, Baskicko a Navarra a povolených klasických španělských odrůd Macabeo, Parellada a Xarel-lo.
Espumante – Portugalsko a Argentina jsou domovem méně známého šumivého vína Espumante. Na rozdíl od Champagne nebo prosecco není Espumante vázáno na konkrétní region, údajně nejkvalitnější verze ale pochází z regionu Bairrada. Může být suché nebo polosladké a vyrábí se jak charmatovou tak tradiční metodou.
O značce Mionetto Prosecco
V roce 1887 začal vinař Francesco Mionetto stáčet a prodávat prosecco v městečku Feltre a jeho okolí v oblasti Valdobbiadene, odkud pochází ta nekvalitnější prosecca. Svou značku vždy zakládal na tradici, inovaci a jedinečnosti, a právě tyto znaky ji na trhu odlišují dodnes. Mionetto Prosecco se vydalo cestou nových postupů výroby vína a dosáhlo jedinečnosti, kterou podtrhuje elegantní balení lahví i způsob prezentace na trhu. Ladné křivky lahví spojují kulturu kraje Valdobbiadene s designem, jenž vyjadřuje modernost a živost italského stylu. Díky svému výraznému charakteru se Mionetto stalo značkou, která je dnes ve světě šumivých vín měřítkem světové kvality.
[1] https://wineindustryadvisor.com/2014/07/02/prosecco-doc-sales-continues-growth
Zdroj: Tisková zpráva
Autor: České nápoje
[Nahoru ↑]
Přidat komentář
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit.
Komentáře
Na tento příspěvek zatím nikdo nereagoval! Buďte první!