Reklama na ČeskéNápoje.czPivní prodejna 2

Kofola hlásí rekordní rok

18. únor 2025  České nápoje   komentáře (0)  143 x

Společnost Kofola ČeskoSlovensko zveřejnila své předběžné hospodářské výsledky za rok 2024. Potvrdila nejen výborné tržby v jednotlivých zemích, kde působí, ale i rekordní EBITDU za celou skupinu Kofola, která převýšila 1,8 miliard korun. Výsledky za loňský rok potvrzují sílu celé skupiny, jejích značek i schopnost reagovat na měnící se podmínky na trhu. V roce 2025 hodlá management Kofoly hojně investovat.

Kofola hlásí rekordní rokKofola hlásí rekordní rok

Česká rodinná firma z Krnova opět potvrdila kvalitu svého řízení a odolnost vůči extrémním výzvám, jakými jsou například povodně. Největší pilíř skupiny, tedy nápojářská divize v Česku a na Slovensku, navýšila tržby v posledním čtvrtletí minulého roku o 6 % oproti roku 2023. „Tento výsledek reflektuje naši odolnost vůči nečekaným výzvám, včetně výpadků výroby, ke kterým došlo v důsledku povodní a které ovlivnily zejména dodávky v České republice. Navzdory těmto komplikacím se podařilo český trh udržet na úrovni loňského roku,“ komentuje výsledky Daniel Buryš, generální ředitel Kofoly v Česku a na Slovensku. K růstu významně přispěly úspěšné vánoční prodeje, dále pak zvýšený zájem spotřebitelů o formáty „na cesty“ (On the Go). Klíčovými tahouny posledního čtvrtletí se staly značky Jupí, Kofola a Royal Crown Cola.
„Na Slovensku dosáhly tržby ve 4. kvartálu úrovně 120 % ve srovnání s loňskem. Tento výsledek byl částečně ovlivněn předzásobením zákazníků v závěru roku v souvislosti s plánovaným zavedením cukrové daně. Ke skvělým číslům zde přispěly všechny formáty, především však značky Kofola, Rajec a Vinea,“ dodává Daniel Buryš.

Díky loňské akvizici se skupina Kofola rozrostla o společnost Pivovary CZ Group, která je samostatně řízeným pilířem. Značkám Zubr, Holba a Litovel se vedlo jak na domácím trhu, tak v exportu. „Rostoucí náklady se nám dařilo pokrývat vyšším prodaným objemem. Hrubé tržby byly v posledním čtvrtletí vyšší o 7,5 % ve srovnání s loňskem. V Česku se dařilo plechovkám, které z pohledu tržeb vzrostly o 25 %, dále pak vratnému sklu, které narostlo o 12,5 %. Naopak pokles zaznamenaly KEGy, což odráží celkový pokles spotřeby piva v Česku i následky náročného podzimu,“ vysvětluje René Musila, generální ředitel Pivovary CZ Group.

Vážné komplikace způsobily loňské povodně značce UGO. Kvůli masivním záplavám na Krnovsku bylo UGO pět týdnů bez výroby a dodávek v divizi PET (paskalizované šťávy, smoothies, limonády i kombuchy), ale i do QSR (restaurací rychlého občerstvení, tedy do Salaterií a Freshbarů UGO). Výzvou se staly i náklady na suroviny, neboť například ceny pomerančů a jablek byly z důvodu ekologických katastrof velmi nestabilní a rostly. I přesto se podařilo meziročně navýšit tržby v divizi PET o 18 %.
„Ještě vyššího meziročního růstu hrubých výnosů dosáhla divize QSR, která narostla o 20 %. Zaměřili jsme se na cenovou dostupnost a konkurenceschopnost našeho portfolia. Především však na chuť pokrmů a nápojů ve spojení s přetrvávající excelentní kvalitou surovin. Další naší prioritou bylo zvýšení produktivity, především prostřednictvím digitalizace, ergonomie kuchyně a modernizace technologií,“ vyjmenovává Marek Farník, zakladatel a generální ředitel UGO.

Velmi úspěšný rok měl i LEROS, výrobce bylinných směsí a čajů ze skupiny Kofola. „Výnosy i EBITDA výrazně převýšily plánovaný rozpočet. Jde o výsledek tvrdé práce a výborné přípravy na hlavní sezónu,“ říká Martin Mateáš, generální ředitel bylinkového pilíře, a dodává: „Radost nám dělá i společnost Premium Rosa, která měla velmi úspěšný rok z hlediska výnosů a je připravena na dynamický růst.“

Silné prodeje na obou trzích prokázala v roce 2024 i Radenska Adriatic. Díky horkému a slunečnému létu a turistické sezóně protažené do září jí tržby meziročně vzrostly o 8,3 %. Slovinsko zaznamenalo 5% nárůst, Chorvatsko 10% a exportní trhy dosáhly podstatného růstu o 6 %. „Tržby v Chorvatsku se zlepšily dvouciferně. EBITDA se v roce 2024 navýšila o 26 % ve srovnání s loňskem,“ vypočítává Marián Šefčovič, generální ředitel Radenska Adriatic a dodává: „Zvýšený objem prodeje a stabilní postavení na trhu nám pomohly zvýšit celkovou finanční výkonnost a posílit povědomí spotřebitelů o značce v adriatickém regionu.”

V roce 2025 plánuje vedení skupiny velké investice do rozvoje svého byznysu, zároveň čeká Kofolu vyhodnocení dopadů slovenské cukrové daně a dořešení otázky českého zálohování PET lahví a plechovek. Martin Pisklák, finanční ředitel skupiny Kofola věří, že i přes tyto komplikace dokáže firma v roce 2025 růst. „Management skupiny indikuje na rok 2025 konsolidovaný hrubý provozní zisk EBITDA ve výši 1,9 - 2,0 miliard korun, při přibližně 3% růstu tržeb. Rok 2025 bude rokem velkých investic – chceme posílit efektivitu našich výrobních závodů, logistických cest a komerčních příležitostí. Proto očekáváme capexové výdaje ve výši 60 % celoroční EBITDy. Celkovou zadluženost skupiny ale udržíme na současném 2,1násobku EBITDA,” uzavírá Martin Pisklák.

Výsledky skupiny Kofola:

Zdroj: Tisková zpráva Kofoly

v mld. Kč*

2024**

2023**

Změna

Změna (%)

Tržby

11.31

8.69

2.62

30.1%

EBITDA

1.87

1.25

0.62

49.6%

 

 

 

 

 

Čistý dluh / LTM EBITDA*

2.1

2.3

-0.2

 

 

* předběžné neauditované výsledky

** upraveno o jednorázové položky

 

 

 

 

[Nahoru ↑]

Pidejte se k nm na Facebooku!

Hodnocení

Zatím nikdo nehodnotil


Přidat komentář (0)

Reklama

Přidat komentář

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit.

Komentáře

Na tento příspěvek zatím nikdo nereagoval! Buďte první!



ČeskéNápoje.cz

Vše co chcete vědět o nápojích, nejen, v České republice...


Magazín ČeskéNápoje.cz je součástí webů skupiny PIVNÍ|INFO
Všechna práva vyhrazena.
Diskusní příspěvky vyjadřují názory čtenářů a redakce ČeskýchNápojů.cz za ně nenese žádnou právní odpovědnost.

Chcete být v obraze? Sledujte nás!


Zprávy v RSS
ČeskéNápoje.cz na Facebooku


Redakce ČeskéNápoje.cz

Posílejte nám Vaše tipy, postřehy a fotografie. Rádi je zveřejníme!

TOPlist