Reklama na ČeskéNápoje.czPivní prodejna 2

Trh s lihovinami se propadl o 38 %

18. prosinec 2020  České nápoje   komentáře (0)  1131 x

Prodeje lihovin za letošní leden až říjen klesly v České republice o 38 %. Důvodem je především opakované uzavření HORECA sektoru, který je tradičně největším odbytištěm likérníků, ale také odliv turistů a zahraničních pracovníků. Celkové tržby za prodej lihovin v gastronomii (on-trade) se vlivem karanténních opatření snížily o 2,2 mld. Kč. Přesto stát na spotřební dani za lihoviny v lednu až říjnu ve srovnání se stejným obdobím v roce 2019 vybral pouze o 240 mil. Kč méně. Může za to extrémní zvýšení spotřební daně na lihoviny o 13,2 % od 1. ledna 2020. Mezi alkoholickými nápoji jsou přitom lihoviny zatížené spotřební daní nejvíce i přesto, že jejich spotřeba činí pouze 27 % z celkové spotřeby alkoholu v České republice.

Trh s lihovinami se propadl o 38 %Trh s lihovinami se propadl o 38 %

Unie výrobců a dovozců lihovin České republiky (UVDL ČR) zaznamenala za leden až říjen ve srovnání s předchozím rokem pokles prodejů svých členů o 38 % a do konce roku zlepšení i přes tradičně silnější vánoční svátky neočekává. „Uzavření HORECA segmentu v předvánočním období je pro nás velkou ranou. V gastronomii se prodá přibližně 50 % celkové spotřeby lihovin. Tyto ztráty nejsou schopny vykompenzovat i mírně vyšší prodeje v maloobchodě.  Zatímco konzumenti piva a vína přešli hojně na nákup těchto nápojů v maloobchodě, u lihovin je nárůst prodejů v tomto segmentu o hodně menší,“ vysvětluje Vladimír Darebník, výkonný ředitel UVDL ČR. Podle agentury Nielsen klesly tržby z prodeje lihovin v gastronomii (on-trade) za období leden až září o 2,2 mld. Kč, zatímco prodeje v obchodech (off-trade) vzrostly jen o 200 milionů Kč (u piva činil nárůst za stejné období 1,1 mld. Kč).

Inkaso spotřební daně za lihoviny kleslo o 240 mil. Kč

Přestože prodej lihovin v letošním roce značně klesnul, na vybrané spotřební dani se tento pokles příliš neprojevil. Stát od ledna do října vybral pouze o 240 mil. Kč méně ve srovnání se stejným obdobím v roce 2019. Hlavním důvodem je výrazné zvýšení spotřební daně na lihoviny (o 13,2 %) platné od 1. ledna 2020. „Prodejci se na konci roku 2019 předzásobili, což se významně projevilo na inkasu spotřební daně v lednu a v únoru, kdy částka za oba měsíce překročila 2,9 mld. Kč. Splatnost spotřební daně je totiž 55 dní. Naopak v březnu až červenci v důsledku koronavirových opatření vybral stát vůbec nejnižší sumu za posledních 6 let,“ komentuje situaci Vladimír Darebník a dodává: „V inkasu za srpen a září se pak projevilo opětovné otevření HORECA sektoru na začátku června.“ Zvýšení spotřební daně se přitom jiných druhů alkoholických nápojů nedotklo.

Podle Unie výrobců a dovozců lihovin České republiky je daňové zatížení lihovin zcela neúměrné objemům prodeje i společenským dopadům ve srovnání s ostatními druhy alkoholických nápojů. Nerovnost spotřební daně se projevuje v novém světle právě působením koronavirové pandemie a výrazně ztěžuje podmínky k tomu, aby se výrobci lihovin mohli vyrovnat s jejími následky.

Spotřeba alkoholu během pandemie spíše stagnuje

Podle průzkumu agentury Ipsos, který si nechala vypracovat UVDL ČR na vzorku 1100 respondentů, spotřeba alkoholu během pandemie spíše stagnuje. 12 % respondentů alkoholické nápoje vůbec nepije a více než polovina respondentů (51 %) uvedla, že konzumuje alkohol stále stejně jako před pandemií. Zbylé respondenty lze téměř shodně rozdělit do 2 skupin – a to skupiny, která konzumaci alkoholických nápojů snížila a skupiny, která konzumaci mírně zvýšila. Jako hlavní důvod omezení konzumace alkoholických nápojů uvádějí účastníci výzkumu uzavření restaurací, barů a jiných stravovacích zařízení (54 %), změnu životního stylu (25 %) a teprve poté finance (18 %). „Výsledky průzkumu nám potvrdily, že Češi konzumaci alkoholických nápojů v období koronakrize nijak nezvýšili a veškeré poplašné zprávy, které je možné slyšet z různých zdrojů vycházejí z nesprávné interpretace prodejů, kdy se za směrodatný bere pouze prodej v maloobchodě, ale vůbec se neuvažuje o propadu prodejů v HORECA segmentu a jiných kanálech prodejů (například letiště, pohraniční prodeje, cash & carry atd.),“ uzavírá Vladimír Darebník.

Zdroj: Tisková zpráva

[Nahoru ↑]

Pidejte se k nm na Facebooku!

Hodnocení

Zatím nikdo nehodnotil


Přidat komentář (0)

Reklama

Přidat komentář

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit.

Komentáře

Na tento příspěvek zatím nikdo nereagoval! Buďte první!



ČeskéNápoje.cz

Vše co chcete vědět o nápojích, nejen, v České republice...


Magazín ČeskéNápoje.cz je součástí webů skupiny PIVNÍ|INFO
Všechna práva vyhrazena.
Diskusní příspěvky vyjadřují názory čtenářů a redakce ČeskýchNápojů.cz za ně nenese žádnou právní odpovědnost.

Chcete být v obraze? Sledujte nás!


Zprávy v RSS
ČeskéNápoje.cz na Facebooku


Redakce ČeskéNápoje.cz

Posílejte nám Vaše tipy, postřehy a fotografie. Rádi je zveřejníme!

TOPlist