Stock: Spotřeba alkoholu se přesouvá k lacinějším variantám
6. prosinec 2024 České nápoje komentáře (0) 145 xSpotřeba lihovin v Česku nadále klesá. Na tiskové konferenci to uvedl generální ředitel společnosti STOCK Plzeň-Božkov (dále „Společnost“) Rafal Walendzik. Trend přesunu spotřebitelů do kategorií, jež jsou zatíženy jen minimální nebo vůbec žádnou spotřební daní, pokračuje.
V uplynulém hospodářském roce 2024 se Společnosti podařilo, i přes nelehkou situaci na trhu lihovin zatíženém zvýšením spotřební daně, posílit vedoucí pozici na českém trhu, udržet export na vysoké úrovni a zachovat silnou prodejní a finanční výkonnost v tržbách i v čistém zisku.
Rok 2024 byl z důvodu výrazného zvýšení spotřební daně u lihovin velmi komplikovaný. Prodeje výrobců lihovin sdružených v Unii výrobců a dovozců lihovin v ČR (UVDL) poklesly za 1. pololetí 2024 ve srovnání se stejným obdobím loňského roku o více než 50 %. Náklady spojené se zvýšením sazby spotřební daně na lihoviny vedly ke zvýšení prodejních cen u většiny produktů portfolia firmy STOCK Plzeň-Božkov. I přesto se Společnosti podařilo růst v objemu prodaných litrů a zároveň navyšovat podíl na trhu.
„Protekcionistický přístup v oblasti spotřebních daní poškozuje celý náš průmysl. Představitelé státu dávají spotřebiteli v Česku prostřednictvím rozdílných daňových sazeb jasný signál, že je podle nich víno méně škodlivé než jiné druhy alkoholu, což není pravda. Alkohol je jen jeden,“ říká Rafal Walendzik. Stát by měl nastartovat změny, které budou mít přínos pro státní rozpočet a odstraní trvalé poškozování kategorie lihovin, která do státní kasy přispívá ze všech druhů alkoholu nejvíce. Jinak není taková politika dlouhodobě udržitelná a hrozí reálné riziko, že se zájem českých spotřebitelů o lihoviny přesune na jiné trhy okolních zemí,“ dodává Rafal Walendzik.
STOCK Plzeň-Božkov volil v roce 2024 v důsledku změn podmínek na trhu a vývoje spotřebitelské poptávky strategii, která se opírá o výrobu vlastních ikonických značek (Božkov, Fernet Stock a další) i o širokou nabídku nápojů s nižším obsahem alkoholu, především kategorie ginu a RTD (ready-to-drink), po nichž se zvyšuje poptávka, a rozšiřoval nabídku prémiových značek. Výrobní portfolio společnosti v roce 2024 zahrnovalo 364 produktů. Společnosti se v roce 2024 podařilo růst v objemu prodaných litrů. Celkově vyrobila 30,1 mil. litrů, což odpovídá 70,3 mil. lahví. Nicméně, více než pětina této produkce mířila na zahraniční trhy.
Rozšíření portfolia
Nákup producenta blendované skotské whisky Clan Campbell v roce 2023 Společnosti umožnil letos představit svou vlastní značku whisky Clan Campbell. Integrací portfolia mezinárodních prémiových lihovin společnosti Borco také získala Společnost v uplynulém hospodářském roce možnost obohatit svou nabídku, zejména o ikonickou značku Sierra Tequila. Další posílení nabídky prémiových značek zajistilo vítězství Společnosti ve výběrovém řízení na distribuci prestižního portfolia společnosti Remy Cointreau. Současně Společnost pokračovala v posilování své stávající nabídky prémiových značek, zejména v segmentu Diageo Reserve. Klíčovými kategoriemi distribuovaných značek zůstávají rumy (Captain Morgan, Zacapa, Legendario, Abuelo), whisky (Johnnie Walker, Jim Beam, single malts) a giny (Gordons, Tanqueray, Roku, Larios).
Strategie udržitelnosti
Součástí filosofie podnikání Společnosti je i nadále snaha o maximální zmírnění dopadu působení na životní prostředí a přispění k udržitelné budoucnosti v souladu s dlouhodobou ESG strategií skupiny Stock Spirits Group (dále „Skupina“) „Lidé, Planeta, Procesy”. Skupina podporuje odpovědnou konzumaci alkoholu, posiluje bezpečnou firemní kulturu a angažovanost zaměstnanců. Pokud jde o dopad na životní prostředí, společnost přijímá opatření ke zlepšení energetické účinnosti a významným způsobem se zaměřuje na hospodaření s vodou, snižuje svou uhlíkovou stopu a také zvyšuje udržitelnost používaných obalů.
V České republice Společnost pokračovala i letos v realizaci projektů zaměřených na úsporu energií a vody. Průměrná spotřeba vody ve Společnosti činila 1,34 litru vody na jeden litr hotového výrobku. Spotřeba energie na vyrobený litr hotového výrobku byla na obdobné úrovni jako v předešlém roce, a to 0,18 kWh. Oba tyto parametry lze považovat s ohledem na změnu výrobní technologie a portfolia finálních výrobků za velmi dobré.
Společnost dbá na dodržování zásad oběhového hospodářství v každé fázi vývoje nového výrobku. Velikost každého obalu odpovídá jeho obsahu, přičemž váha je optimalizována tak, aby splňovala logistické požadavky. Obalové materiály jsou vybírány s důrazem na jejich recyklovatelnost. Cílem Společnosti je optimalizovat obaly tak, aby se minimalizovalo množství i druh vznikajícího odpadu. Již nyní je v rámci celé Skupiny recyklováno a znovu použito 93,1 % (převážně obalových) odpadů, přičemž obaly obsahují v průměru 31 % recyklovaného materiálu. Skleněné obaly obsahují v průměru 28,3 % recyklovaného materiálu.
Zdroj: Tisková zpráva
Autor: České nápoje
[Nahoru ↑]
Přidat komentář
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit.
Komentáře
Na tento příspěvek zatím nikdo nereagoval! Buďte první!