Reklama na ČeskéNápoje.czPivní prodejna 2

Fairtrade káva od Tchibo

23. srpen 2023  České nápoje   komentáře (0)  471 x

Jak chutná fairtradová káva a co to slovo vlastně znamená? Proč můžeme jejím nákupem měnit svět k lepšímu?

Fairtrade káva od TchiboFairtrade káva od Tchibo

Ranní kávičku či posezení s přáteli u kávy po dobrém obědě bereme jako samozřejmost. Přitom je i tato plodina významně ohrožená klimatickými změnami a spolu se špatnými životními podmínkami drobných pěstitelů by se do budoucna vůbec nemusela pěstovat. Naše kávičkové rituály pomáhá chránit systém Fairtrade. Co to vlastně znamená a proč bychom měli dávat přednost fairtradové kávě jsme si povídali s Monikou Kissovou, CSR Specialist ve společnosti Tchibo.

Proč je fairtradové pěstování kávy důležité pro nás jako pro spotřebitele? Plynou z toho pro nás nějaké výhody?

Jednoduše řečeno, pěstování kávy splňující principy fairtrade je jednou z cest, jak zabezpečit, abychom si kávu mohli dopřát i v budoucnosti. Káva je v současné době, stejně jako celá řada dalších komodit ohrožována klimatickými změnami. Zvyšování teploty a sucho vedou k úbytku ploch vhodných pro pěstování kávy, rostliny jsou více ohroženy škůdci a výnos se dramaticky snižuje. Tato klimatická krize tak prohlubuje dlouhotrvající finanční krizi, kdy drobní pěstitelé kávy žijí často na hranici chudoby. Je potřeba na to reagovat udržitelnějšími způsoby pěstování a férovými podmínkami pro farmáře. A to právě přináší certifikace Fairtrade. Čím více lidí bude preferovat fairtradovou kávu, tím více se zlepší podmínky pěstitelů a podaří se pěstování kávy zachránit i pro budoucí generace.

Jak organizace Fairtrade stanovuje spravedlivé ceny za kávu?

Mezinárodní cena kávy se určuje na světových burzách, v New Yorku a Londýně. V systému Fairtrade ale platí minimální výkupní cena, která pro pěstitele slouží jako záchranná síť zvláště v dobách, kdy ceny kávy na burze klesají na velmi nízkou úroveň. Fairtradová družstva také navíc dostávají fairtradový příplatek, ze kterého se financují komunitní projekty v oblasti infrastruktury, sociální vybavenosti nebo modernizace či boje s klimatickou změnou.

Jaké faktory se berou do úvahy při určování této ceny a jak to ovlivňuje pěstitele?

Minimální výkupní cena v systému Fairtrade se stanovuje tak, aby pokryla náklady na produkci a zároveň zajistila pěstitelům důstojné živobytí. Tj. musí vedle výrobních nákladů pokrýt základní potřeby pracovníků a jejich rodin, včetně nákladů na jídlo, oblečení, přístřeší, zdravotní péči, vzdělání, dopravu do práce a základní úspory pro případ nepředvídaných okolností.

Jak organizace Fairtrade zabezpečuje, aby měli pěstitelé kávy přiměřené pracovní podmínky, mzdu a aby byla dodržována jejich práva?

Systém Fairtrade se zaměřuje na několik klíčových oblastí - důstojný příjem, zákaz dětské a nucené práce, genderovou rovnost, lidská práva, životní prostředí a klimatické změny. V těchto oblastech jsou stanovena minimální kritéria a standardy, která jsou součástí certifikačního auditu a monitoringu a zároveň v těchto oblastech probíhají osvětové akce nebo spolupráce s vládami, neziskovými organizacemi i výrobci.

Chutná fairtradová káva jinak, než káva pěstovaná běžným způsobem?

Chuť kávy ovlivňuje celá řada faktorů, od odrůdy, místa pěstování po způsob a délku pražení a způsob přípravy. Všechny tyto aspekty mají na výsledný chuťový profil kávy daleko větší vliv, než udržitelné pěstování. Běžný spotřebitel, ale asi ani špičkový barista by rozdíl nepoznal.

Tchibo je leadrem v prodeji fairtradové kávy na českém trhu. Má všechna káva Tchibo tuto certifikaci?

Certifikaci Fairtrade má naše vlajková loď, tedy portfolio káv Tchibo Barista, a to včetně kapslí pro kávovary Tchibo Cafissimo. Další kávy pak máme například s certifikací Rainforest Alliance. Každopádně kdykoliv přijde zákazník do některého z obchodů Tchibo, vždy dostane na kávovém baru kávu certifikovanou Fairtrade.

Co dalšího dělá Tchibo v oblasti udržitelnosti?

Dlouhodobě se zaměřujeme na to, abychom se při našem podnikání chovali fér k přírodě i k lidem, a to v rámci celého produktového cyklu našich výrobků – tedy od udržitelného pěstování surovin (ať už kávy nebo třeba bavlny), přes férové podmínky pro farmáře a lidi v textilních továrnách, až po zelenou energii v našich pražírnách, snižování uhlíkové stopy v oblasti dopravy nebo přechodem na kartonové přebaly u textilního zboží, kterým šetříme až 30 milionů plastových sáčků ročně.

Doplňující informace o firmě

Tchibo je jedním z největších výrobců kávy na světě a je vedoucí firmou na trhu pražené kávy na mnoha evropských trzích včetně České republiky. V ČR také zaujímá přední pozici na trhu kávového občerstvení a je rovněž jedním z největších mezinárodně působících maloobchodních prodejců. Své výrobky nabízí prostřednictvím vícekanálového distribučního systému, který tvoří síť kamenných prodejen Tchibo, internetový obchod a síť prodejních koutků ve vybraných prodejnách obchodních řetězců.

Společnost byla založena v roce 1949 v německém Hamburku, kde má své ústředí. V České republice působí prostřednictvím Tchibo Praha, spol. s r.o. od roku 1991 v segmentu pražené a instantní kávy a jednoporcových kávových systémů pod známými značkami Tchibo, Jihlavanka a Davidoff Café. Od roku 2004 rozvíjí Tchibo Praha na českém trhu obchodní činnost zaměřenou na prodej spotřebního zboží.

Společnost Tchibo podniká odpovědně. Dlouhodobě se angažuje v mnoha projektech zaměřených na trvale udržitelnou produkci kávy, bavlny či dřeva i zajištění odpovídajících pracovních a životních podmínek malopěstitelů a pracovníků v továrnách. Aktivně pomáhá řešit otázky jako globální oteplování, ohleduplné hospodaření s vodou, půdou, energiemi i zdroji, nakládání s odpadem či zachování biodiverzity. Zapojuje se do činnosti mnoha místních komunit.

Zdroj: Tisková zpráva

[Nahoru ↑]

Pidejte se k nm na Facebooku!

Hodnocení

Zatím nikdo nehodnotil


Přidat komentář (0)

Reklama

Přidat komentář

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit.

Komentáře

Na tento příspěvek zatím nikdo nereagoval! Buďte první!



ČeskéNápoje.cz

Vše co chcete vědět o nápojích, nejen, v České republice...


Magazín ČeskéNápoje.cz je součástí webů skupiny PIVNÍ|INFO
Všechna práva vyhrazena.
Diskusní příspěvky vyjadřují názory čtenářů a redakce ČeskýchNápojů.cz za ně nenese žádnou právní odpovědnost.

Chcete být v obraze? Sledujte nás!


Zprávy v RSS
ČeskéNápoje.cz na Facebooku


Redakce ČeskéNápoje.cz

Posílejte nám Vaše tipy, postřehy a fotografie. Rádi je zveřejníme!

TOPlist