Spotřebitelé nechtějí u tradičních lihovin nižší procento alkoholu
23. červen 2016 České nápoje komentáře (0) 65535 xV posledních letech pokračují výrobci lihovin ve snižování obsahu alkoholu u tradičních alkoholických výrobků. Podle průzkumu společnosti Respond[1] ale většina dotázaných s tímto trendem nesouhlasí. Více než ¾ dotázaných se zároveň domnívá, že snižování obsahu alkoholu je trik výrobců na lidi, protože cena takového výrobku zůstává stejná.
Klasické konzumní lihoviny jsou stále nejvíce prodávaným segmentem lihovin na českém trhu. Nejoblíbenějším pitím jsou tuzemák a vodka. Výrobci ovšem v tomto odvětví nenechali kámen na kameni a u původní receptury začali snižovat obsah alkoholu. Tradiční 40 % tuzemák tak skoro zmizel z trhu. „Před rokem 1989 byl v podstatě každý klasický tuzemák čtyřicítka. Výrobci se tímto údajem chlubili na přední straně etikety. Z doby před rokem 1989 zároveň vzniklo v tehdejším Československu mnoho zajímavých míchaných nápojů z dostupných zdrojů. Z tuzemáku se míchal nejenom tzv. Kuba z Libně, neboli rum s colou, ale třeba hořkosladký čert, kde tuzemák doplňuje griotka. Medvědí mléko, tedy tuzemák s teplým mlékem a medem, byl příjemným nápojem na zahřátí,“ popisuje Alexandr Guha, autor publikace Pravé české míchačky.
Podle průzkumu společnosti Respond se celkem 52,8 % dotázaných domnívá, že tradiční český tuzemák má mít 40 % alkoholu. Zde ale tradice naráží na realitu. Klasický 40 % tuzemák lze v regálech obchodů najít, ale těžko. Většina tuzemáků má 37,5 %.
Zároveň spotřebitelé podle průzkumu se snižováním obsahu alkoholu v tuzemáku nesouhlasí. Trend snižování obsahu alkoholu odmítá 53,4 % dotázaných. Čtvrtina respondentů se nevyslovila ani pro, ani proti a pouze pětina dotázaných považuje snižování alkoholu v tradičním tuzemáku za správné.
V tomto směru se zároveň 76,6 % dotázaných domnívá, že snižování obsahu alkoholu v tuzemáku je trikem výrobců, jak na nich vydělat, protože cena zůstala po snížení obsahu alkoholu stejná. Tento názor tak odporuje některým proklamovaným výrokům producentů, kteří obhajovali snižování obsahu alkoholu tím, že si to prý spotřebitelé přejí.
Snížením obsahu alkoholu ušetří výrobci nemalé peníze. Výrobce nebo dovozce lihoviny musí zaplatit spotřební daň, která činí v současnosti 285 korun za jeden litr absolutního alkoholu. Tato částka se pak rozpočítává na skutečný podíl alkoholu v daném výrobku. Buďme konkrétní. Na litrové lahvi 40 % tuzemáku musí výrobce nebo dovozce zaplatit spotřební daň ve výši 114 korun. Za litrovou lahev 37,5 % tuzemáku to je daň ve výši zhruba 107 korun. Jednoduše řečeno. U litrové láhve 40 % lihoviny zaplatí výrobce o 7,40 korun na spotřební dani více, než u 37,5 % lihoviny. U půllitrové lahve tuzemáku nebo vodky je pak rozdíl 3,70 korun na jednu lahev.
Objem |
Procento alkoholu |
Spotřební daň |
1 litr |
40% |
114 Kč |
1 litr |
37,5% |
106,6 Kč* |
*Rozdíl spotřební dani v jednom litru tvrdého alkoholu po snížení 2,5% alkoholu činí 7,40 Kč. Při výrobě 10 milionů litrových lahví tak může výrobce ročně ušetřit až 74 milionů korun.
Spotřeba lihovin se v České republice pohybuje v desítkách milionů litrů za rok. Snížení obsahu alkoholu z klasických 40 % tak pro některé výrobce znamená obrovské výdělky v řádech desítek milionů korun. A to všechno na úkor spotřebitelů, protože prodejní cena tuzemáku nebo vodky s nižším obsahem alkoholu mnohdy zůstala stejná.
Čeští spotřebitelé obecně odmítají změny v tradičních recepturách. Dokladem toho jsou reakce na změny při výrobě známých piškotů. V rámci průzkumu společnosti Respond celkem 85 % dotázaných uvedlo, že nemají rádi, když se „šahá“ na kvalitu tradičních českých výrobků.
Pro spotřebitele nemůže být zárukou nákupu tuzemáku podle původní receptury ani označení tradiční. Nezbývá nic jiného, než zkontrolovat etiketu a hledat označení 40 %. „Tradiční tuzemák má podle nás mít 40 % alkoholu. Čtyřicítku najdete na všech dobových etiketách. Nikdo si nedovolil vyrábět a prodávat tuzemák s nižším obsahem alkoholu. Vždy jsme považovali snižování obsahu alkoholu u tradičních lihovin za nesprávnou cestu, proto společnost St. Nicolaus nabízí Klasik tuzemák s tradičními 40 % alkoholu“, uvedl obchodní ředitel společnosti St. Nicolaus Trade Jiří Štesl.
Tisková zpráva
[1] Sběr dat proběhl: 21. 4. 2016 – 8. 4. 2016. Respondenty výzkumu tvořil reprezentativní vzorek populace ČR ve věku od 18 do 64 let.
Autor: České nápoje
[Nahoru ↑]
Hodnocení
5 hvězdiček / Hodnoceno: 2x
Přidat komentář
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit.
Komentáře
Na tento příspěvek zatím nikdo nereagoval! Buďte první!