Staropramen Granát, pivo, jenž dalo jméno pivní kategorii
31. březen 2017 České nápoje komentáře (0) 3209 xZatímco celkové objemy prodeje piva na českém pivním trhu v gastronomii již třetím rokem stagnují, množství čepovaného polotmavého a tmavého piva v restauracích roste. I to je jedním z důvodů, proč Staropramen před Velikonocemi představuje limitovanou edici Granátu 13 speciál, která se objeví ve vybraných restauracích a hospodách v Česku a na Slovensku. Smíchovský pivovar zároveň odvypráví fascinující příběh tohoto pivního skvostu, který dal jméno celé pivní kategorii.
S distribucí limitované edice Granátu 13 speciál se začne přesně 1. dubna a pivo poputuje zhruba do 600 českých a 100 slovenských restaurací a hospod. Granát 13 speciál je polotmavý ležák, který byl uvařen ze tří druhů sladů a chmele v čele s Žateckým poloraným červeňákem. Jeho receptura využívá pro Staropramen typické několikanásobné chmelení.
„Granát má za sebou úžasný příběh. Vařit se na Smíchově začal už před více než 130 lety a za první republiky si získal obrovskou oblibu. I díky tomu začaly pivovary používat označení Granát pro celou kategorii polotmavých piv. Od začátku druhé světové války se ale jeho receptura předávala pouze ústně mezi sládky a pivovarští si ho – sami pro sebe – vařili tajně jen jednou za rok na Vánoce. K zákazníkům se opět dostal až v roce 2000, kdy jej Staropramen upravil do současné podoby a kdy se stal oficiálním pivem projektu Praha – Evropské město kultury roku 2000. Poté se stal Granát nedílnou součástí nabídky našich piv. Ale při výjimečných příležitostech, jako jsou Dny českého piva či právě svátky jara, jej vaříme v limitovaných edicích a trošku jinak, než jak jej znají naši konzumenti z běžné nabídky. Rádi bychom, aby Granát s jeho barvou, chutí a plností mohli ochutnat všichni příznivci dobrého piva,” říká vrchní sládek pivovaru Staropramen Zdeněk Lux.
Zkrátka nepřijdou ani příznivci Granátu v maloobchodech. Ti se mohou těšit na pivo v podobě kterou znají, ale v limitované edici se speciální etiketou.
A jak je to s polotmavými a tmavými pivy obecně? Zmíněná kategorie je oblíbenější v gastronomii než maloobchodě. Poměrně výrazný propad spotřeby točeného piva u nás, který bylo možné v minulosti zaznamenat, se (podle dat společnosti Data Servis – informace s.r.o.) zastavil v roce 2014. Od té doby spotřeba v gastronomických zařízeních stagnuje, v roce 2014 se v nich vypilo 5,15 milionu hl piva, o rok později 5,11 mil. hl a v roce 2016 pak 5,08 mil. hl.
„Naopak na vzestupu je v rámci gastronomie v Česku spotřeba tmavých a polotmavých piv, mezi která patří právě Staropramen Granát. Zatímco v roce 2014 jich návštěvníci tuzemských restaurací a hospod vypili 152 000 hl., loni už to bylo 195 000 hl. V rámci tohoto trhu tak tmavá a polotmavá piva tvořila v roce 2016 3,8 % celkové spotřeby, což je nejvíc od roku 2009,“ upřesňuje Senior Brand manažerka značky Staropramen Petra Chovancová.
Pokud bychom se zaměřili na slovenskou gastronomii, zjistíme, že vykazuje obdivuhodnou stabilitu – v posledních letech ještě výraznější, než trh český. Od roku 2014 se zde totiž množství vypitého „točeného“ prakticky nezměnilo a drží se na hodnotě 1,08 mil. hl. ročně. Tmavá a polotmavá piva se na tomto objemu podílejí přibližně třemi procenty. V roce 2016 se jich v gastronomických zařízeních našich východních sousedů vypilo 33 mil. hl.
A rozdíly v konzumaci polotmavého a tmavého piva nalezneme i regionálně. Ve spotřebě tmavých a polotmavých piv v rámci v rámci segmentu gastronomie se na špici drží naše hlavní město – v roce 2016 se v jeho restauracích a hospodách vypilo téměř 78 tisíc hl., což tvoří bezmála 40 % celkové spotřeby. Na pomyslném druhém místě se ve spotřebě tohoto typu piva drží – možná i díky svému historickému vztahu k „černému zlatu“ – severní Morava. Tam se v loňském roce vypilo téměř 27 tisíc hl, což na trhu tvoří 14% podíl. Další regiony se ve spotřebě daného druhu piva drží mezi 12 a 20 tisíci hl. za rok, výjimku tvoří jen východní Čechy, kde se tmavých a polotmavých piv „vytočí“ nejméně v republice – v roce 2016 jen necelých 9 tisíc hl.
Pokud bychom si tato čísla pro zajímavost přepočetli na jednoho obyvatele, bude náskok Prahy ještě výraznější. V roce 2016 každý obyvatel hlavního města teoreticky vypil 122 půllitrů tmavého či polotmavého piva, zatímco v krajích Olomouckém a Moravskoslezském to bylo jen 29 půllitrů. V případě Prahy ovšem musíme počítat i s velkým množstvím (domácích i zahraničních) turistů, kteří chtějí tuzemské tmavé ležáky ochutnat a kteří by tak výslednou spotřebu na jednoho obyvatele zcela jistě snížili.
Zdroj: Tisková zpráva
Autor: České nápoje
[Nahoru ↑]
Hodnocení
2 hvězdiček / Hodnoceno: 2x
Přidat komentář
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit.
Komentáře
Na tento příspěvek zatím nikdo nereagoval! Buďte první!