Dvacet pivovarů, které jsou nejvíce vidět v médiích
13. prosinec 2017 České nápoje komentáře (0) 4427 xZatímco pivovary se rok co rok předhánějí v tom, který uvaří více piva, v tichosti u nich zuří válka také na jiném poli. Mediálním poli. Analytici společnosti Monitora Media zveřejnili žebříček nejmedializovanějších českých pivovarů. Z TV obrazovky, rádia, titulků novin, časopisů a webů na nás nejvíce působí značky spadající do skupiny Plzeňského Prazdroje. Kdyby za svou medializaci měly zaplatit, stálo by je to 1,1 miliardy korun. Nejlepší sentiment získal Březňák.
Společnost Monitor Media, jednička na trhu monitoringu médií, na základě statistiky výrazů sestavila žebříček zkoumající medializaci největších pivovarů na českém trhu v období od ledna do listopadu 2017. Reflektuje nejen počet zmínek v předních médiích, ale také jejich mediální zásah (GRP), přepočet na reklamní plochu (AVE) a míru emočního zaujetí.
Žebříček nejmedializovanějších pivovarů
Největší vliv na média, a tudíž také nejmedializovanější pivovary patří zahraničním majitelům. „První příčka se skoro dvojnásobným náskokem na druhou, co se počtu zmínek v médiích týká, patří značce Gambrinus. Následovaná je dalším pivovarem spadající do jedné skupiny, a to sice Pilsner Urquellem. Třetí pozici obsadil Ostravar a čtvrtou Staropramen, oba patřící do skupiny Staropramen. První pětku uzavírá Velkopopovický Kozel opět ze skupiny Plzeňského Prazdroje,“ řekl Tomáš Berger, CEO Monitora Media. Dále následuje první pivovar ze skupiny Heineken, a to sice Krušovice, a za ním Lobkowicz. Bernardu patří osmá příčka a nošovickému Radegastu devítka. První desítku uzavírají Svijany. Až na posledním, 20. místě, figuruje státní podnik Budějovický Budvar.
Pozice |
Pivovar |
Počet zmínek |
Skupina |
1. |
Pivovar Gambrinus |
7 403 |
Plzeňský Prazdroj |
2. |
Pilsner Urquell |
3 950 |
Plzeňský Prazdroj |
3. |
Pivovar Ostrava |
2 424 |
Pivovary Staropramen |
4. |
Pivovar Staropramen |
2 058 |
Pivovary Staropramen |
5. |
Pivovar Velké Popovice |
1 960 |
Plzeňský Prazdroj |
6. |
Pivovar Krušovice |
1 099 |
Heineken Česká republika |
7. |
Pivovar Lobkowicz |
870 |
Pivovary Lobkowicz Group |
8. |
Pivovar Humpolec (Bernard) |
699 |
Rodinný pivovar Bernard |
9. |
Pivovar Nošovice (Radegast) |
680 |
Plzeňský Prazdroj |
10. |
Pivovar Svijany |
552 |
LIF Group |
11. |
Pivovar Přerov (Zubr) |
469 |
PMS Přerov |
12. |
Pivovar Brno (Starobrno) |
337 |
Heineken Česká republika |
13. |
Pivovar Hanušovice (Holba) |
328 |
PMS Přerov |
14. |
Pivovar Litovel |
325 |
PMS Přerov |
15. |
Pivovar Strakonice (Dudák) |
305 |
Měšťanský pivovar Strakonice |
16. |
Pivovar Březňák |
302 |
Heineken Česká republika |
17. |
Pivovar Benešov (Ferdinand) |
292 |
Pivovar Benešov |
18. |
Pivovar Dvůr Králové nad Labem (Tambor) |
272 |
EPOS CZ |
19. |
Pivovar Chodová Planá |
267 |
Chodovar |
20. |
Pivovar Budvar |
250 |
Budějovický Budvar |
Z hlediska vlastníků pivovarů, respektive pivovarnických skupin se v první desítce objevují zejména společnosti se zahraničními majiteli. Výjimku tvoří humpolecký Bernard (který však z poloviny vlastní Belgičané) a Svijany. Pokud bychom se podívali na první dvacítku, tak zde se situace mění. Figuruje v ní hned osm pivovarnických skupin patřících tuzemským podnikatelům (Rodinný pivovar Bernard, LIF Group, PMS Přerov, Měšťanský pivovar Strakonice, Pivovar Benešov, EPOS CZ, Chodovar a Budějovický Budvar).
Pro srovnání se pojďme podívat na letošní předpokládaný výstav pivních skupin, tedy kolik vyprodukují piva: „Stejně jako v předchozích letech bude českému trhu jasně dominovat skupina Plzeňského Prazdroje (cca 11 milionů hl/rok), druhé skončí pivovary Staropramen (cca 3 miliony hl/rok) a třetí pivovary skupiny Heineken ČR (cca 2,4 milionů hl/rok). S mírným odstupem bude následovat Budějovický Budvar (cca 1,6 milionu hl/rok). Nad milion se už žádný jiný pivovar výstavem zřejmě nedostane a o další pozice se podělí skupiny Pivovary Lobkowicz Group, LIF Group a PMS Přerov. V tomto roce nejspíše dále poroste humpolecký pivovar Bernard, který dosáhl v roce 2016 ročního výstavu více než 300 tisíc hl. V ČR je dnes cca dalších desítka pivovarů, které mají výstav nad 100 tisíc hl ročně, a poté je trh již značně segmentován a zaznamenává posledních 4-5 let velký nárůst menších řemeslných pivovarů. Vždy s příchodem nové vlády nejen český trh bedlivě sleduje, co bude s Budějovickým Budvarem. Zdali se jej rozhodne stát zprivatizovat prodejem investorovi, nebo nabídne akcie Budvaru na pražské Burze cenných papírů. Případně jaká bude další strategie Budvaru zůstane-li plně v rukou státu,“ řekl Jan Brabec, odborník na pivovary ze serveru Žejdlík.cz.
Žebříček podle mediálního zásahu
Podrobením zkoumání dalšího ukazatele, mediálního zásahu (GRP), zjistíme, že žebříček má poněkud jinou podobu. Největšího zásahu se opět dostalo Gambrinusu, následovaného Pilsner Urquellem. Avšak ačkoliv ostravskému pivovaru Ostravar se v médiích z hlediska počtu zmínek podařilo obsadit třetí pozici, v případě GRP si o jedno pohoršila. Ztráta pro pivovar to sice je, ale v rámci skupiny nikterak zásadní. Pouze si totiž prohodila místo s mateřským Staropramenem. Největším skokanem se však stal Budvar. Státní podnik si v případě mediálního zásahu polepšil o deset míst. Změna pozic se odehrála také u Radegastu a Svijan. Zcela jiné pořadí figuruje v závěru žebříčku, od třináctého místa, kdy hned sedm pivovarů změnilo pozice.
Pozice |
Pivovar |
GRP |
Skupina |
1. |
Pivovar Gambrinus |
1 246 |
Plzeňský Prazdroj |
2. |
Pilsner Urquell |
1 170 |
Plzeňský Prazdroj |
3. |
Pivovar Staropramen |
842 |
Pivovary Staropramen |
4. |
Pivovar Ostrava |
721 |
Pivovary Staropramen |
5. |
Pivovar Velké Popovice |
658 |
Plzeňský Prazdroj |
6. |
Pivovar Krušovice |
395 |
Heineken Česká republika |
7. |
Pivovar Lobkowicz |
349 |
Pivovary Lobkowicz Group |
8. |
Pivovar Humpolec (Bernard) |
275 |
Rodinný pivovar Bernard |
9. |
Pivovar Svijany |
138 |
LIF Group |
10. |
Pivovar Budvar |
136 |
Budějovický Budvar |
11. |
Pivovar Nošovice (Radegast) |
122 |
Plzeňský Prazdroj |
12. |
Pivovar Přerov (Zubr) |
111 |
PMS Přerov |
13. |
Pivovar Brno (Starobrno) |
105 |
Heineken Česká republika |
14. |
Pivovar Březňák |
90 |
Heineken Česká republika |
15. |
Pivovar Strakonice (Dudák) |
82 |
Měšťanský pivovar Strakonice |
16. |
Pivovar Litovel |
80 |
PMS Přerov |
17. |
Pivovar Hanušovice (Holba) |
68 |
PMS Přerov |
18. |
Pivovar Chodová Planá |
58 |
Chodovar |
19. |
Pivovar Benešov (Ferdinand) |
55 |
Pivovar Benešov |
20. |
Pivovar Dvůr Králové nad Labem (Tambor) |
28 |
EPOS CZ |
Žebříček podle reklamní plochy
Přepočtem na ekvivalent reklamní plochy (AVE), tedy případné obsazení reklamních ploch ceníkovými cenami inzerátů v příslušném médiu, se žebříček promění následovně. Nejvíce se dařilo uskupení Plzeňského Prazdroje, který v součtu získal v médiích prostor za 642 milionů. Jedničkou se stal Gambrinus (340 milionů), dvojkou Pilsner Urquell (184 milionů), trojkou Staropramen (118 milionů), čtyřkou Velké Popovice (93,5 milionu) a první pětku uzavírá Ostravar (87 milionů). Skokanem je královedvorský Tambor, tomu se z 18. pozice téměř podařilo atakovat první desítku a umístil se na 11. místě. Všech 20 pivovarů by v případě získání svých mediálních prostor muselo z rozpočtů vynaložit 1,1 miliardy korun.
Pozice |
Pivovar |
AVE |
Skupina |
1. |
Pivovar Gambrinus |
340 milionů Kč |
Plzeňský Prazdroj |
2. |
Pilsner Urquell |
184 milionů Kč |
Plzeňský Prazdroj |
3. |
Pivovar Staropramen |
118 milionů Kč |
Pivovary Staropramen |
4. |
Pivovar Velké Popovice |
94 milionů Kč |
Plzeňský Prazdroj |
5. |
Pivovar Ostrava |
87 milionů Kč |
Pivovary Staropramen |
6. |
Pivovar Krušovice |
60 milionů Kč |
Heineken Česká republika |
7. |
Pivovar Lobkowicz |
41 milionů Kč |
Pivovary Lobkowicz Group |
8. |
Pivovar Humpolec (Bernard) |
30 milionů Kč |
Rodinný pivovar Bernard |
9. |
Pivovar Nošovice (Radegast) |
24 milionů Kč |
Plzeňský Prazdroj |
10. |
Pivovar Svijany |
21 milionů Kč |
LIF Group |
11. |
Pivovar Dvůr Králové nad Labem (Tambor) |
13 milionů Kč |
EPOS CZ |
12. |
Pivovar Litovel |
13 milionů Kč |
PMS Přerov |
13. |
Pivovar Hanušovice (Holba) |
12 milionů Kč |
PMS Přerov |
14. |
Pivovar Chodová Planá |
12 milionů Kč |
Chodovar |
15. |
Pivovar Strakonice (Dudák) |
12 milionů Kč |
Měšťanský pivovar Strakonice |
16. |
Pivovar Brno (Starobrno) |
11 milionů Kč |
Heineken Česká republika |
17. |
Pivovar Přerov (Zubr) |
11 milionů Kč |
PMS Přerov |
18. |
Pivovar Březňák |
11 milionů Kč |
Heineken Česká republika |
19. |
Pivovar Budvar |
10 milionů Kč |
Budějovický Budvar |
20. |
Pivovar Benešov (Ferdinand) |
8 milionů Kč |
Pivovar Benešov |
Žebříček podle sentimentu zmínek
Zajímavý pohled nabízí srovnání sentimentů mediálních výstupů. Zatímco pivovar Březňák se ve všech žebříčcích umisťoval zejména na posledních příčkách, v případě analýzy hodnotového vyznění příspěvků jich z celkového počtu vyznívala skoro polovina pozitivně. To znamená, že média o něm psala v kladném smyslu. Naopak Gambrinus, který vedl žebříčky, získal pouze 25 % pozitivních výstupů. Nejméně negativně se psalo opět o Březňáku a nejvíce o pivovaru Lobkowicz. Nejčastěji však pro pivovary zprávy vyznívaly neutrálně. Ambivalentní články, tedy takové, které pouze nechválí a ani pouze nekritizují, vyznívaly nejčastěji pro Budvar a ani jeden nebyl zaznamenán v případě královédvorského Tamboru.
Pivovar |
Pozitivní |
Negativní |
Neutrální |
Ambivalentní |
Skupina |
Pivovar Březňák |
49,4 % |
1,7 % |
45,5 % |
3,4 % |
Heineken Česká republika |
Pivovar Strakonice (Dudák) |
42,2 % |
7,8 % |
41,7 % |
8,3 % |
Měšťanský pivovar Strakonice |
Pivovar Krušovice |
34,3 % |
13,5 % |
47,5 % |
4,7 % |
Heineken Česká republika |
Pivovar Litovel |
33,3 % |
7,3 % |
57,3 % |
2,2 % |
PMS Přerov |
Pilsner Urquell |
30,6 % |
10,5 % |
53,8 % |
5,2 % |
Plzeňský Prazdroj |
Pivovar Nošovice (Radegast) |
29,6 % |
3 % |
57,6 % |
9,9 % |
Plzeňský Prazdroj |
Pivovar Přerov (Zubr) |
29,4 % |
15,4 % |
49,2 % |
6 % |
PMS Přerov |
Pivovar Brno (Starobrno) |
28,9 % |
8,6 % |
54,7 % |
7,8 % |
Heineken Česká republika |
Pivovar Svijany |
28,9 % |
12,4 % |
56,6 % |
2,1 % |
LIF Group |
Pivovar Ostrava |
27,1 % |
11,1 % |
55,8 % |
6 % |
Pivovary Staropramen |
Pivovar Velké Popovice |
24,6 % |
8,8 % |
60,2 % |
6,4 % |
Plzeňský Prazdroj |
Pivovar Humpolec (Bernard) |
24,5 % |
24,9 % |
43,9 % |
6,7 % |
Rodinný pivovar Bernard |
Pivovar Gambrinus |
24,4 % |
17,7 % |
50,7 % |
7,3 % |
Plzeňský Prazdroj |
Pivovar Benešov (Ferdinand) |
22,4 % |
6,7 % |
66,7 % |
4,2 % |
Pivovar Benešov |
Pivovar Hanušovice (Holba) |
21,7 % |
17,2 % |
55,7 % |
5,3 % |
PMS Přerov |
Pivovar Staropramen |
21,1 % |
8,8 % |
63,3 % |
6,8 % |
Pivovary Staropramen |
Pivovar Chodová Planá |
20,3 % |
2,8 % |
74,2 % |
2,8 % |
Chodovar |
Pivovar Lobkowicz |
17,5 % |
26,4 % |
44,3 % |
11,9 % |
Pivovary Lobkowicz Group |
Pivovar Budvar |
13,9 % |
20,8 % |
31,7 % |
33,7 % |
Budějovický Budvar |
Pivovar Dvůr Králové nad Labem (Tambor) |
4,8 % |
2,4 % |
92,9 % |
0 % |
EPOS CZ |
Zdroj: Tisková zpráva
Autor: České nápoje
[Nahoru ↑]
Hodnocení
3.67 hvězdiček / Hodnoceno: 3x
Přidat komentář
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit.
Komentáře
Na tento příspěvek zatím nikdo nereagoval! Buďte první!